luni, 30 iunie 2008

Deci asa arata ziarele iesene...

S-a incheiat sondajul, e timpul asadar sa trag niste concluzii. Mai intai, numarul relativ mic de votanti ma face sa cred ca ori am prea multi cititori din afara Iasului, ori iesenii nu dau doi bani pe cum arata ziarele lor. Sau, poate mai plauzibil, putini din cititorii pe net cumpara ziare, ca sa stie ce fata au.
In fine, sa trecem la subiectul propriu-zis. De remarcat mai intai ca Monitorul si Evenimentul n-au primit absolut nici un vot. Nasol, mai ales pentru Evenimentul, care numai de lipsa de notorietate nu se poate plange. Practic la fel cu Buna Ziua Iasi (sa fi fost schimbarea de nume petrecuta prea recent?) si Iasi Plus (aici ma abtin, n-am reusit sa pun mana pe nici un exemplar, traiasca difuzarea!). Cat despre 24 de ore, am sa-mi permit sa pun cele doua voturi din dreptul ziarului drept un semn de profund simt al umorului din partea votantilor.
Trecand acum in partea a doua, ma nedumereste numarul mic de voturi primit de Lumina si am sa-l pun pe seama lipsei de notorietate, pentru ca, dupa gustul meu, au un layout bunut tinand cont de publicul-tinta. Apoi, in aceeasi categorie a designului curatel se afla, dupa cum era de asteptat, 7 est, Ieseanul, Flacara Iasului si Jurnalul de Est (in ordine alfabetica). Nici unul nu sparge avioane (s-ar fi vazut, de altfel, la vot), nici unul nu-i chiar penibil. Pacat de Ieseanul, ca a cheltuit trustul MediaPro o groaza de bani pe design-ul ala, bani care nu se justifica de nici o culoare.
In fine, Ziarul de Iasi are cele mai multe voturi, dar aici notorietatea a avut un cuvant greu de spus. In fond vorbim de un design vechi de 6 ani, facut pe genunchi in plina batalie a francizei, cu o gramada de elemente de tabloid intr-un ziar care se vrea (si este) quality.
Concluzia? Una singura. 34% dintre votanti au spus ca nicio publicatie ieseana nu arata bine. Iar liderul, Ziarul de Iasi, a obtinut doar 14%. Sigur, sondajelul meu n-are nicio valoare sociologica, si totusi...

8 comentarii:

quin spunea...

Sincer sa fiu ma asteptam la o analiza in cel mai curat sens al cuvintului. Inteleg termenul de 'politically correct' dar nici chiar asa.

Marius Cristian spunea...

Mi s-a mai reprosat (telefonic) ca am fost prea delicat. Ok, atunci zic asa:
Nici un ziar iesean nu are nici cea mai vaga legatura cu ceea ce inseamna un design modern in ziua de azi. Absolut niciunul, absolut niciuna. De unde in anii '90 eram un model pentru presa din intreaga tara (si nu numai in ceea ce priveste layout-ul), azi Iasul are niste ziare imbatranite, profund provinciale, facute (aproape) toate dupa reteta Monitorul anilor '90.
De ce? Argumentele cu care actualii facatori de ziare pot veni in apararea lor sunt o gramada, si le cunosc. Dar nu ma intereseaza si, de fapt, nu intereseaza pe nimeni, pentru ca, la urma urmelor, sunt simple alibiuri. La acelasi Monitor de pe vremuri se folosea o expresie exceptionala, cand era vorba de scuze: cititorul nu stie.
A, si bineinteles ca stiam lucrurile astea inainte de a da drumul la sondaj. Si sigur ca nu le-am pastrat pentru mine, le-am comunicat impricinatilor ori de cate ori am avut ocazia. Am sperat ca sondajul ii va sensibiliza macar putin. Deocamdata nu.

quin spunea...

crezi ca se poate divaga nitel de la folclorul local si sa vedem ce inseamna pina la urma designul unui ziar, arhitectura informatiei, care sunt factorii ce determina sa se regindeasca acest canal media.
gindirea tip "cititorul nu stie" se refelecta in tirajul pe care il au.

Marius Cristian spunea...

Gandirea de tip „cititorul nu stie“ (cred ca n-am fost foarte clar) e una excelenta, care ma tem ca nu se mai foloseste. Adica, daca cineva a gresit, intr-un fel sau in altul, orice argument ar aduce impricinatul in apararea lui nu conteaza, deoarece „cititorul nu stie“ ca respectivului neglijent, sau prost, sau incompetent s.a.m.d. i-a murit catelul, nu i-a sunat desteptatorul, i-a venit varul de-al treispelea in vizita etc. Pentru nici o greseala dintr-un ziar nu exista scuza, cam asa ar suna expresia in traducere libera.
Cat despre prima parte a mesajului, e cam subiect de carte raspunsul. Hai sa zic doar ca, de obicei, publicitatea este cea care determina schimbari (de orice fel) la un ziar. In rest, sunt aproape necunoscute la ziarele iesene concepte elementare precum „readability“, ordinea de plimbare a ochiului prin pagina, raportul optim imagine-text, modul de construire a unui articol, reflectarea tendintei ziarului in design, legatura dintre fonturi, culori s.a.m.d. si mesajul general al ziarului.... As mai putea continua, dar ma opresc. A, si daca cineva de la vreun ziar zice, impotriva evidentei, ca sunt cunoscute conceptele de mai sus, dar nu sunt aplicate pentru ca..., imi pare rau, cititorul nu stie.
Stiu ca n-am raspuns la rugaminte (nici n-am cum, pentru ca, repet, subiectul este prea vast), dar macar cateva idei sper ca am dat.

quin spunea...

frumos spus,
cred ca ne-am intilnit la un pitch pentru design-ul unui ziar local, eu fiind singurul ce nu reprezentam o agentie de adv ci una de design.

Marius Cristian spunea...

Nu, Interface a fost prezenta la un singur pitch de genul asta, in 2004, dar acolo s-a dus asociatul meu Florin Pavel. Ca o paranteza, un moment de care nu vreau sa-mi aduc aminte.
Cat despre facutul unui pitch pentru a schimba fata unui ziar, cel mai delicat lucru pe care pot sa-l spun este ca e o imbecilitate (voiam sa spun asta ieri, dar deja scrisesem prea mult). Layoutul n-are nici o legatura cu ambalajele de biscuiti, flyer-ele de anuntat reduceri sau cu reclamele la salam. Nu ca astea n-ar avea si ele regulile lor stricte de realizare.

quin spunea...

:)) ori vb eu aiurea si pe linga, imi cer scuze. dar nu erai prezent la 7es.. (nu in calitate de participant)

Marius Cristian spunea...

A,da, dar nu la pitch. Ala gras cu ochelari eu eram.