joi, 21 august 2008

Inca o provocare pentru Obama

Povestea incepe asa: editorul Chelsea Green profita de valul de interes starnit de persoana lui Obama si se grabeste sa publice o carte (cea pe care o vedeti in poza). A anuntat deja ca o va lansa la Conventia Democrata de la Denver, care va avea loc la sfarsitul lunii, distribuind deja 15.000 de cupoane de reducere pentru cei care vor achizitiona cartea de pe amazon.com. Ei bine, chestia asta i-a infuriat pe cei de la Barnes&Noble, care au renuntat pe loc la comanda de 10.000 de exemplare pe care o facusera deja, sustinand ca ei nu pot accepta favorizarea fatisa a concurentei. Atitudinea lor a fost similara cu a altor difuzori de carte, mai marunti, care au decis si ei sa boicoteze cartea. Asa ca amazon.com va deveni, aproape sigur, unic distribuitor. Grea lovitura pentru Chelsea Green, care a pierdut astfel orice sansa de a-si vedea cartea devenind bestseller.
Ce s-a intamplat de fapt? Pur si simplu editorul a vrut sa profite de pe urma faptului ca amazon, prin booksurge.com, are o foarte buna capacitate de a tipari carti la cerere (book-on-demand, pentru anglofoni) si a vrut sa se asigure ca va avea primele exemplare (semnalele, cum ar veni) repede, la timp si de calitate. Numai ca asta insemna sa dea practic exclusivitate lui amazon.com pentru prima faza a vanzarilor, lucru considerat, fireste, inacceptabil de concurenta. Si de aici a pornit toata galceava.
Uite-asa tiparul digital invrajbeste lumea aparent linistita a distribuitorilor de carte (o alta provocare pentru Obama, nu credeti?). Si, pana la urma, o nota buna pentru cei de la amazon.com, primii care au inteles ca fara tipar digital, deci fara posibilitatea de a tipari si un singur exemplar, daca e nevoie, devine practic imposibil sa supravietuiesti in lumea difuzarii de carte. Altminteri, degeaba-si fac ei reclama pe prima pagina la Kindle, tot Indigo-urile ii ajuta cel mai mult in lupta impotriva concurentei. Ca trebuia sa aiba si o morala povestea noastra, nu?

Niciun comentariu: