Marea problema a comentatorilor, pe orice problema, este ca se uita mai intai la piata americana si deduc trendul din evenimentele de-acolo (daca mai cad si eu in acest pacat, fara sa-mi dau seama, imi cer scuze!). Asa si cu problema ziarelor tiparite. Scad tirajele in SUA? Gata, mor ziarele, valeu, ce ne facem? Ei, nu-i chiar asa.
Partea buna din toata afacerea asta este ca americanii, confruntati cu criza proprie, au inceput sa se uite si la altii. Asa a descoperit Jack Ewing (si a scris despre asta in BusinessWeek) ca in Germania ziarele o duc chiar bine. Ca Bild (care a ajuns la un tiraj de 12 milioane exemplare) a avut in 2007 cel mai bun an din toata existenta sa. Ca Die Welt, pentru prima oara in cei 60 de ani de existenta pe care ii are, a facut, culmea!, profit.
Cum de e posibil? Ewing spune ca, datorita crizei economice germane din 2001, ziarele au inceput inca de atunci sa se adapteze. Ca in Europa Internetul s-a dezvoltat mai greu si ca astfel editorii germani au avut timp sa invete din greselile americane (cam superior-ironic formulata ideea, da-n fine). Si ca, in fine, concurenta i-a ajutat sa progreseze.
Cu ultima idee sunt intrutotul de acord. Ceea ce uita (sau habar n-au) cei care prezic disparitia ziarelor in forma tiparita, uitandu-se practic exclusiv la ceea ce se intampla in SUA, este ca publicatiile americane se bazeaza inca pe abonamente in proportie de 85-95%. Ca vanzarea la taraba practic nu exista la ei (cu cateva exceptii, e cat sa gaseasca turistul un ziar, nu mai mult). Ca singura grija a editorului american este sa-i ia cetateanului banii pe un an inainte si cu asta basta. Si-atunci e normal ca ofensiva Internetului (care inainte de orice, reprezinta distributie, si inca una indeobste gratuita) sa-i ia pe nepregatite.
Da, ziarele au probleme, dar nu unele de nerezolvat, mai ales daca nu vor uita sa aiba grija de calitatea continutului. Da, cred ca, intr-un timp relativ scurt, ziarele vor fi nevoite sa treaca, daca nu la hartie cretata, macar la supercalandrata (vezi si exemplele de la noi). Da, sunt sigur ca aparitia rotativelor digitale va influenta decisiv evolutia ziarelor, fie si numai prin posibilitatea de a insera reclama variabila tintita pe zone de distributie, daca nu si texte (in fond, si fara digital, reteaua Monitorul facea inca de acum 14 ani, in premiera mondiala, cam chestia asta). Si mai cred ca schimbarile se vor face mai intai in Europa. Asa lenti cum sunt europenii. Daca nu din alte motive (ca n-are rost sa deschid acum dezbaterea despre diferentele culturale), macar pentru simplul fapt ca, pe vechiul continent, distributia exista. Mai buna sau mai rea, conteaza mai putin, oricum nu e nevoie de elevi si de bicicletele lor.
marți, 19 august 2008
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu